Archief
Groene thee beschermt mogelijk tegen depressie ouderen
22 oktober 2009
Vier kopjes groene thee per dag kunnen klachten van depressieve aard bij ouderen met bijna de helft verminderen. Dat is de uitkomst van Japans bevolkingsonderzoek onder ruim 1000 zelfstandig wonende ouderen vanaf 70 jaar. Groene thee vermindert stress en heeft een ontstekingsremmende activiteit; dat zou het gunstige effect op de stemming kunnen verklaren. Veel ouderen kampen met klachten van depressieve aard. In het onderzoek had 34,1% van de proefpersonen (27,3% van de mannen, 39,2% van de vrouwen) last van een milde tot ernstige depressie; ze scoorden 11 of meer punten op de Japanse versie van de Geriatric Depression Scale (GDS, 30 items). Een score tussen 11 en 14 wijst op een milde depressie, een score vanaf 14 op een ernstige depressie. De wetenschappers vonden zowel bij mannen als vrouwen een significant omgekeerd verband tussen dagelijkse consumptie van groene thee (uitgedrukt in kopjes van 100 ml) en klachten van depressieve aard. De prevalentie van
Gebruik fyto-oestrogenen bij overgangs-klachten veilig
14 oktober 2009
Vrouwen in de peri- en postmenopauze kunnen met een gerust hart supplementen met fyto-oestrogenen gebruiken om klachten tegen te gaan die samenhangen met de overgang. Steeds meer vrouwen gebruiken tijdens en na de menopauze supplementen met fyto-oestrogenen (isoflavonen, lignanen, coumestanen) afkomstig van soja, lijnzaad en kruiden zoals rode klaver, zilverkaars en hop. Die trend is mede ingezet door negatieve berichten over hormonale suppletietherapie (HST). De vraag of fyto-oestrogenen wél veilig zijn, was echter nog onvoldoende beantwoord. Oostenrijkse onderzoekers hebben nu vastgesteld dat fyto-oestrogenen (milde oestrogeen-agonisten) geen ernstige bijwerkingen hebben en een veilig alternatief voor HST zijn. Langdurig gebruik van fyto-oestrogenen (zes maanden tot twee jaar) is niet geassocieerd met toename van de kans op bijwerkingen. Integendeel; bijwerkingen treden juist minder vaak op naarmate fyto-oestrogenen langer worden ingenomen. Wel wordt voor vrouwen
Voedingscentrum: ‘Voedingssupplementen hebben geen zin’
24 september 2009
Onder de kop 'Publiek misleid met vitamines' citeerde de Telegraaf op 22 september op haar voorpagina een woordvoerster van het Voedingscentrum in Den Haag. Dat stoort zich aan reclame voor voedingssupplementen ter verhoging van de weerstand. De woordvoerster: "Vroeger zouden vitamines wellicht zin hebben gehad omdat er toen minder verse producten en variatie hierin van producten voorhanden waren, maar dat is nu niet meer het geval." Dat is opmerkelijk. Volgens het Voedingscentrum is de Schijf van Vijf 'dé leidraad voor gezond, lekker en veilig eten'. Maar in zijn rapport 'Richtlijnen goede voedselkeuze' (2007) zegt hetzelfde Voedingscentrum dat deze leidraad niet voldoet. Bovendien zal, volgens hetzelfde rapport van het Voedingscentrum, geen enkele Nederlander, ook al houdt hij zich strikt aan de Schijf van Vijf, voldoende binnenkrijgen van zes belangrijke micronutriënten. Dat zijn foliumzuur, vitamine D, vitamine A, ijzer, selenium en zink. Uit een rapport
Hypnotherapie helpt PDS-patiënten
18 september 2009
Op het Folia Orthica symposium De Wijsheid van de Darm presenteerde Kinderarts Arine Vlieger de uitkomsten van recent onderzoek naar de effecten van psycho-emotionele therapieën op het Prikkelbare darm Syndroom (PDS). Hypnotherapie is zo'n behandeling. Uit enkele zeer goed opgezette onderzoeken blijkt dat 60% en soms wel 80% van de PDS-patiënten die hypnotherapeutische behandelingen ondergingen, beduidend minder klachten hebben; óók op de langere termijn. Het ontlokte Vlieger de uitspraak dat het brein de belangrijkste factor is voor het welbevinden van de darm.
Daarnaast heeft Vlieger gekeken naar de toekomst van probiotica (gezonde darmbacteriën) in de kindergastro-enterologie. Zij concludeert dat zowel klinische als laboratoriumonderzoeken hebben laten zien dat probiotica van belang zijn voor het behoud van de integriteit van het darmslijmvlies, om pathogene bacteriën te verhinderen zich aan het darmslijmvlies te binden en om de afweer in de darm te
Probiotica verkleinen kans op zwangerschapsdiabetes
9 september 2009
Finse onderzoekers hebben vastgesteld dat probiotica, gecombineerd met voedingsadviezen, de kans op insulineresistentie bij zwangere vrouwen en hun kindje aanzienlijk verminderen. Waarschijnlijk is dat opmerkelijke resultaat te danken aan de immunoregulatoire eigenschappen van probiotica. Die hebben krachtige anti-inflammatoire eigenschappen. Bij het ontstaan van insulineresistentie spelen ontstekingsprocessen juist een grote rol.Het onderzoek lijkt de weg te hebben geopend naar een nieuwe aanpak van metabole ontregeling. In het laatste trimester lopen zowel moeder als ongeboren kind een extra risico op een verstoorde bloedglucoseregulatie of zelfs diabetes.
Lees verder
Rol van anti-oxidanten bij kanker
20 augustus 2009
Op 20 augustus is een artikel in Nature verschenen over het effect van anti-oxidanten op de groei van kankercellen.1 De pers verbindt hieraan soms vergaande conclusies, die niet gestaafd worden door het onderzoek. Het onderzoek betreft een in-vitro onderzoek met gekweekte tumorcellen en het effect van N-acetyl-cysteïne en Trolox (vitamine E afgeleide) op het afsterven van de cellen. Deze bleven na toediening van de stoffen langer in leven. Dit is één van de vele onderzoeken naar het effect en de werking van anti-oxidanten. Uit veel onderzoek is bekend dat anti-oxidanten een beschermende werking hebben op het ontstaan van kanker door te beschermen tegen DNA schade door oxidanten.
Lees verder