Archief
Foliumzuur en het risico op darmkanker
9 juni 2011
Ter voorkoming van neuraalbuis-defecten bij pasgeboren baby's wordt al jaren aangeraden om extra foliumzuur in te nemen voor en tijdens de zwangerschap. De positieve effecten van foliumzuur op het zogenaamde 'open ruggetje' zijn al veelvuldig aangetoond. Er bestaat echter ook enige ongerustheid over het gebruik van extra foliumzuur. Het zou namelijk het risico op darmkanker kunnen verhogen.
Lees verder
Nieuwe richtlijn PDS gepubliceerd
24 mei 2011
De Multidisciplinaire Richtlijn (MDR) Diagnostiek en Behandeling van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is recent gepubliceerd. Ook is er een patiëntenversie van deze richtlijn.
Een medisch-specialistische richtlijn is een binnen de beroepsgroepen overeengekomen gedragslijn voor doelmatige zorg en moet leiden tot een verbetering van de diagnose en behandeling, rekening houdend met de klachten en wensen van de patiënt. De vorige richtlijn voor Prikkelbare Darm Syndroom was verouderd en gold alleen voor de huisarts. De nadruk werd gelegd op stress, terwijl dat helemaal niet de oorzaak is van PDS. Het advies aan PDS-patiënten om vezelrijk te eten is achterhaald. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt juist dat onoplosbare vezels in volkoren producten extra klachten kunnen geven. Antidepressiva - als middel om de pijn te verminderen en de kwaliteit van leven te verbeteren - en probiotica kunnen nu ingezet worden bij PDS.
Lees verder
Multitasking makke-lijker met een multi
19 mei 2011
Het uitvoeren van meerdere taken tegelijk, multitasking, vergt veel concentratie en energie. In een Britse studie werd het effect onderzocht van een multivitaminenmineralen-preparaat op cognitieve prestaties en vermoeidheid bij gezonde vrouwen. De onderzoekers concluderen dat gezonde mensen voordeel kunnen halen uit het verhogen van hun vitaminen- en mineralenstatus door suppletie. Het onderzoek werd gerandomiseerd en dubbelblind uitgevoerd.
Lees verder
Darmflora onder te verdelen in drie typen
4 mei 2011
In het toonaangevende tijdschrift Nature is een artikel verschenen van een groep internationale wetenschappers. In dit artikel stellen de wetenschappers dat er wereldwijd drie verschillende typen darmflora, door de onderzoekers 'enterotypen' genoemd, voorkomen. Het voorkomen van deze enterotypen is onafhankelijk van leeftijd, geslacht, ras of gezondheid. Bij een groep van 39 proefpersonen uit Amerika, Europa en Japan werd aan de hand van DNA in ontlasting de samenstelling van de darmflora onderzocht. Op basis van dominerende bacteriestammen konden de drie enterotypen worden geïdentificeerd.
Lees verder
DHA en ontwikkeling van het kind
21 april 2011
In korte tijd zijn er twee studies1,2 en een mini-review3 gepubliceerd over de effecten van suppletie met docosahexaeenzuur (DHA) op de ontwikkeling van het kind. De review3 concludeert dat zuigelingenvoeding verrijkt zou moeten worden met DHA. De concentratie DHA in de flesvoeding dient gelijk te zijn aan de concentratie DHA in moedermelk van gezonde moeders. Voor aanstaande moeders is het belangrijk te zorgen voor voldoende DHA in de voeding. Daarnaast is borstvoeding belangrijk voor een goede cognitieve ontwikkeling van het kind. De twee studies vormen een mooie aanvulling op deze mini-review.
Lees verder
Vitamine B positief effect op gemoed
7 april 2011
Een groot percentage van de Nederlandse bevolking gebruikt supplementen met vitaminen en mineralen. Belangrijke redenen die mensen hiervoor aanvoeren zijn dat het ze helpt om met stress om te gaan, vermoeidheid vermindert en het mentaal presteren verbetert.
Lees verder