Recent nieuws
Multi verlaagt kans op vroeggeboorte
18 januari 2012
Uit Deens onderzoek is gebleken dat frequent periconceptioneel gebruik van een multivitaminepreparaat geassocieerd is met een verlaagd risico op vroeggeboorte en op laag geboortegewicht bij zwangeren zonder overgewicht. Voor de kans op vroeggeboorte was dat eventuele overgewicht een belangrijke factor. Vrouwen die rond de conceptie frequent een multi gebruikten en bovendien een BMI onder de 25 hadden, liepen 16% minder kans op een vroeggeboorte. Voor vrouwen met overgewicht werd dit verband niet gevonden. Het risico op een te laag geboortegewicht werd echter niet beïnvloed door lichaamsgewicht. Ongeacht het gewicht van de zwangere bleek het gebruik van een multi de kans op een te laag geboortegewicht met 17% te reduceren. Het sterkste verband werd gemeten bij frequente gebruikers in de postconceptionele periode.
Lees verder
Astma en darmmicrobiota
10 januari 2012
Onlangs werd in het tijdschrift Clinical and Developmental Immunology (volume 2012) een review gepubliceerd, waarin recente bevindingen werden samengevat die impliceren dat een keizersnede, borstvoeding, perinatale stress, probiotica en antibiotica van invloed zijn op de darmmicrobiota van de zuigeling en daarmee op de ontwikkeling van astma.
Tijdens de prenatale ontwikkeling ontvouwt zich de genetische blauwdruk in interactie met de vroege omgevingsfactoren. Maar hoe verloopt het mechanisme van genetische expressie en de interactie tussen de genetische bepaaldheid (genotype) en de uiteindelijke presentatie van het individu (fenotype)?
Lees verder
Hersenletsel en probiotica
21 december 2012
Probiotica verbeteren de immuniteit van mensen met ernstig traumatisch hersen- letsel. Dat blijkt uit een kleinschalig onderzoek, uitgevoerd aan het Chinese North Sichuan Medical College. Traumatisch hersenletsel (TBI) houdt verband met een veranderde balans in het immuunsysteem. Dit uit zich in een verschuiving van de Th1- naar deTh2-respons, wat de kans op infecties en sepsis verhoogt. Uit eerder onderzoek bij allergie- patiënten blijkt dat probiotica in staat zijn de balans tussen Th1- en Th2-cytokines te herstellen. Bij deze studie is gekeken of enterale toediening van probiotica de balans tussen Th1- en Th2-cytokines ook kon verbeteren bij TBI-patiënten.
Lees verder
Co-enzym Q10 bij zware inspanning
14 december 2011
Bij vermoeidheidsverschijnselen wordt co-enzym Q10 vaak ingezet. Een recente studie heeft aangetoond dat het gebruik van 150 mg co-enzym Q10 de oxidatieve schade veroorzaakt door zware licha- melijke inspanning kan beperken. Hiervoor kregen deelnemers aan een hardloopwedstrijd van 50 km in de bergen van Sierra Nevada twee dagen voor de wedstrijd een capsule met 30 mg co-enzym Q10, de dag voor de wedstrijd drie capsules en op de dag van de wedstrijd zelf weer een capsule. Een andere groep kreeg hetzelfde regime, maar dan met een placebo. Bij de groep die co-enzym Q10 kreeg werd minder oxidatieve stress gemeten, waardoor de celintegriteit beter gehandhaafd kon worden. Daarnaast was de concentratie van de cytokine TNF-a ook lager. Dit is een proinflammatoire cytokine waarvan de concentratie vaak sterk verhoogd is na zware inspanning.
Bron